Page 37 - CER_SENIN_nr_4-2017

Basic HTML Version

|
37
CER SENIN
Nr. 4 (151)
2017
w w w . r o a f . r o
INTEGRITY – COMMITMENT – TENACITY
CONSEMNĂRI
Dedouăori pean, în iunie şi septembrie,
o parte din personalul navigant al Forţelor
Aerienearepartedeunprogramdepregătire
mai deosebit, pentru care îşi între­rupe de
bunăvoie instruirea obişnu­ită pentru a se
asigura că va face faţă unor situaţii limită
ase­menea celei descrise mai sus, într-un
mediu străin oamenilor aerului: înfruntarea
cu apa.
Astfel, cursul de supravieţuire pe mare,
ale cărui baze s-au pus în anul 2012, fiind un
exempludecolaborareexcelentă întreSMFA
şi SMFN, a ajuns la desfăşurarea celei de-a
opta ediţii în septembrie 2017.
Sub egida SAFA, planificat, or­ganizat şi
condus de către instruc­torii cuparaşutajul şi
mijloa­celede salvaredinForţeleAeriene, cu
sprijinul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele
Navale şi al Centrului de scafandri Constanţa,
cursul a fost structurat pe două părţi: una
teo­retică şi una practică. De asemenea,
sprijinul a fost completat de către remorche-
rul Vânjosul.
Ponderea a fost dominată, evi­dent, de
parteapractică - la salade clasă ampetrecut
osingură zi. Prezentările teoreticeaucuprins
informaţii cu privire la priorităţile supra­
vieţuitorului pemare, tehnici de înot, plutire,
conservareacăldurii corpului, desemnalizare
şi, evident, supravieţuire, cuaccent pe latura
psihologică, de moral – a cărui importanţă
este covârșitoare –, informaţii despre conţi-
nutul şi modul de utilizare al kitului de
supravieţuire de la bordul aerona­velor, atât
al avioanelor de vâ­nă­toare, cât şi al elicopte-
relor. Partea practică a început la bazinul
Şcolii deAplicaţiepentruForţeleNavale încă
dinmiercurea primei săptămâni cu prezen-
tarea unor tehnici de prim ajutor în caz de
înec, evaluarea „performanţelor” la înot,
însuşirea tehnicilor de plutire şi lucrul cu
echipamentele: vesta de salvare, costumul
de protecţie termică, barca de salvare indi-
viduală (ceadepe aeronavelede vânătoare)
şi cea colectivă (de la bordul elicopterelor).
În ziua a doua, joi, după per­fec­ţionarea
deprinderilor exersate înziuaanterioară, s-au
simulat inci­dente lavestadesalvareşi urcarea
înbarcă încondiţii de „mare rea” (instructorii
asigurau „disconfortul” acvatic), eliberarea
de sub voalura paraşutei de salvare, dar şi
sărituri de la platforma de 4mpentru si­mu­
larea amerizării cu paraşuta şi creşterea
încrederii în forţele pro­prii. Şi pentru că în
realitate nu poţi să alegi dacă vei înfrunta o
aseme­nea situaţie excepţională ziua sau
noaptea, în seara aceleiaşi zile am repetat
aceleaşi exerciţii pe în­tu­neric.
Vinereaa început tot labazincuexersarea
manevrelor şi lucrului cu echipamentele de
recuperare la bordul elicopterului. Pe scurt,
filmul acestei proceduri se derulează ast­fel:
salvatorul coboară cu troliul din elicopter,
echipat cu un ham şi o chingă de salvare,
echipează su­pra­vieţuitorul cu chinga, re­cu­
perează cârligul troliului şi apoi realizează
conexiunile necesare ridicării amândurora
cu respectivul troliu la bordul elicopterului.
Con­cret, mai întâi, supravieţuitorul exe­cu­tă
instrucţiunile salvatorului, este echipat cu
chinga de salvare şi apoi este recuperat
împreună cu salvatorul, dar, tot în bazinmai
exer­sează şi auto-echiparea cu chinga de
salvare în situaţiile care impun aceasta:
„marea rea”, lipsasalvatorului saurecuperarea
maimultor supravieţuitori într-un timpscurt.
Ziua de vineri a continuat în a­pro­pierea
ieşirii din portul Man­galia (acvatoriu) unde
cursanţii au exersat eliberarea din hamul
para­şutei în condiţiile în care apărea târârea
(încazul vântului depeste5m/s) - cuajutorul
unei bărci mici de care a fost legat un ham
de paraşută cu care se echipa pilotul, apoi
târât prin apă executând manevrele de eli-
berare din ham. De asemenea, s-a exersat
semna­li­zarea cu oglinda şi cu pistolul de
semnalizare (pen-gun), dar şi ieşirea de sub
voalura paraşutei în condiţii mai apropiate
de realitate.
Cea de-a doua săptămâna a în­ceput cu
exersarea până la în­suşire a succesiunii de
manevre necesare eliberării din hamul
paraşutei până la amerizare (situaţie de
preferat celei descrise mai sus), dar şi un
antrenament la sol de intrare în comparti-
mentul cargo al elicop­terului cu ajutorul
troliului.
Apoi pregătirea a devenit mai dificilă,
pentru a fi cât mai aproape de realitate:
cursanţii au fost izolaţi pentru scurt timp
(aproximativ o oră) pe balta Limanu, pentru
a-şi forma o idee cu privire la modi­fi­carea
senzaţiilor şi percepţiilor în întuneric şimodul
de semnalizare către salvatori cu facla
luminoasă. Totuşi, luna aproape plină a fost
departea lor şi le-aoferitunavantaj împo­triva
întunericului.
Miercuri au abandonat bazinul şi balta
şi au încercat să îmblânzească valurilemării,
lăsându-se pradă unei situaţii mult mai
dificile: cursanţii au fost „amplasaţi” în larg
(aproxi­mativ3milenautice în larg), ladistanţe
de aproximativ 700deme­tri întrefiecare, cu
remorcherul Vânjosul ca mijloc pentru asi-
gurareşi obarcăBombardpentru interven­ţia
rapidă. „Supravie­ţuitorii” nuau ştiut cât timp
aveau să petreacă în condiţii de naufragiu,
instructorii trans­miţându-le doar că va dura
„mai mult de două ore”. Au trecut cu greu
cele două ore anunţate, apoi trei, apoi încă
una, până au fost în sfârşit „salvaţi”. În acest
timp au trebuit să asigure flotabilitatea
bărcilor (căci nu toate erau perfect etanşe),
să comunice cubarca de comandă şi să facă
faţă valurilor.
Etapa cea mai apropiată de condiţiile
unei situaţii limită de supravieţuire a fost
exerciţiul de recuperarecuelicopterul. Acesta
intra, pe rând, în contact radio cu supravie-
ţuitorii („împrăştiaţi” din nou...) pentru
identificare şi semna­lizare. Apoi salvatorul
inter­veneapentru recuperareaprin troliere:
cobora pe troliu cu echipamentul de recu-
perare, elibera cârligul tro­liului, elicopterul
se îndepărta puţin pentru a-i proteja pe cei
doi de perna de aer care antrenează foarte
mulţi stropi de apă şi îngreunează acţiu­nile
salvatorului, careseapropiadesupravieţuitor,
îl echipa cu chinga de salvare, chema prin
semneeli­cop­terul, recuperacârligul troliului,
se acroşa pe sine la troliu apoi pe supravie-
ţuitor la carabina special destinată de la
hamul său şi erau amândoi ridicați la bordul
eli­cop­terului.
Echipa de
intervenţie
rapidă cu
barca
Bombard
Coordonarea exerciţiului de
recuperare cu elicopterul
Coborârea
salvatorului
cu troliul
Recuperarea
supravieţuitorului
Ridicarea la bordul elicopterului