Istoric

  • istoric-1874

    În acest an, în ziua de 20 iunie, la Bucureşti, trei ofiţeri români au făcut o primă călătorie cu balonul şi au ajuns la concluzia că un astfel de mijloc este foarte bun pentru obţinerea de informaţii militare. Prin acest gest, armata română a intrat în era aeronauticii.

  • istoric-1893

    S-a înfiinţat aerostaţia militară, prima subunitate aeronautică din istoria armatei române. Primul ofiţer român care s-a specializat în folosirea baloanelor pentru informaţii a fost locotenentul Eugeniu Asachi. Mai mult ...

  • istoric-1910-1913

    S-au făcut primii paşi către crearea aviaţiei militare române. Aurel Vlaicu a realizat primul avion (1910), au fost brevetaţi primii ofiţeri ca piloţi (1911), s-a creat prima şcoală de zbor (1912) şi a apărut prima lege de organizare a aeronauticii (1913). Mai mult ...

  • istoric-1915

    A apărut insigna de aviator român. Pentru ofiţeri insigna era de metal de culoare argintie şi se purta pe piept în partea stângă iar pentru subofiţeri se confecţiona din mătase de aceeaşi culoare şi se purta pe mâneca stângă. Mai mult ...

  • istoric-1916

    S-a înfiinţat artileria antiaeriană română. Corpul de artilerie antiaeriană se afla în subordinea Cetăţii Bucureşti şi consta în special din cadre şi trupă de artilerie de fortificaţii, având tunuri adaptate pentru trageri antiaeriene de către coloneii Burileanu şi Negrei. Mai mult ...

  • istoric-1917

    Aeronautica română a participat la marile bătălii purtate de armata română în sudul Moldovei (Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz) îndeplinind misiuni de informaţii, atac asupra poziţiilor inamice, vânătoare şi apărare antiaeriană. Mai mult ...

  • istoric-1920-1930

    Au fost anii celei de-a doua generaţii de aviatori şi artilerişti antiaerieni români. Au apărut flotilele aeriene şi regimentele AA. La 1 ianuarie 1924 aeronautica s-a transformat în categorie de forţe, fiind pusă sub autoritatea Inspectoratului general al aeronauticii. Mai mult ...

  • istoric-1936

    S-a înfiinţat Ministerul Aerului şi Marinei, cea mai înaltă formă de autonomie pe care au avut-o aviaţia şi marina. Prima personalitate care a ocupat funcţia de ministru a fost comandorul(r) ing. Radu Irimescu, veteran al Primului Război Mondial. Ministerul a fost desfiinţat în septembrie 1940. Mai mult ...

  • istoric-1941-1945

    Între anii 1941 şi 1945, aviaţia şi artileria antiaeriană române au participat la toate campaniile purtate de armata română în cel de-al Doilea Război Mondial: Frontul de Est (1941-1944), Apărarea Teritoriului Naţional (1941-1944), Frontul de Vest (1944-1945). Mai mult ...

  • istoric-1951-1960

    Între anii 1951 şi 1960, Forţele Aeriene Române au trecut la înzestrarea modernă, specifică etapei postbelice. În acest deceniu, în cadrul unităţilor sale au apărut avioanele ce reacţie, elicopterele, staţiile de radiolocaţie şi rachetele sol-aer. Mai mult ...

  • istoric-1962

    Avionul MiG-21 a intrat în înzestrarea Forţelor Aeriene Române. Prima variantă a fost F-13 (fără radiolocator de bord). Primele avioane MiG-21 au înzestrat o escadrilă din Regimentului 91 Aviaţie Vânătoare de la Deveselu. Mai mult ...

  • istoric-1971-1985

    Între anii 1971 şi 1985 au zburat prototipurile mai multor aeronave create de industria aeronautică română pentru Forţele Aeriene (elicopterele IAR 316 si IAR 330, avionul de şcoală faza I IAR 823, avionul de atac la sol IAR 93 şi avionul de şcoală cu reacţie IAR 99). Mai mult ...

  • istoric-1981

    Între 14 şi 22 mai, a avut loc misiunea Soiuz-40, la care a participat şi cosmonautul român cpt. ing. Dumitru Prunariu. Impreuna cu Leonid Popov a realizat 22 de experimente ştiinţifice, majoritatea fiind de concepţie românească, cu aparatura realizată în Romania. Mai mult ...

  • istoric-1990

    La 2 martie, s-a înfiinţat Muzeul Aviaţiei (astăzi Muzeul Naţional al Aviaţiei Române). Actualul sediu se află în hangarele de pe partea de sud a fostului Aerodrom Militar Pipera (şoseaua Fabrica de Glucoză). Mai mult ...

  • istoric-1993

    S-a înfiinţat Statul Major al Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene, devenit în anul 2000 Statul Major al Forţelor Aeriene. Are menirea de a coordona apărarea spaţiului aerian al României.

  • istoric-1994

    România a semnat aderarea la „Parteneriatul pentru Pace”, un pas important făcut către integrarea în structurile euro-atlantice. Parteneriatul fost un bun prilej de a planifica şi realiza interoperabilitatea cu structurile NATO. În anii următori, capacitatea de luptă a Forţelor Aeriene Române a fost îmbunătăţită prin programe de modernizare a tehnicii existente (astfel, au apărut MiG-21 LanceR, IAR-99 Şoim şi IAR 330 Socat), dar şi intrarea în înzestrarea a unor sisteme noi: avioanele C-130 Hercules şi C-27J Spartan, rachetele sol aer Hawk, radarele FPS -117 şi TPS-79 Gap Filler

  • istoric-1998

    S-a înfiinţat revista „Cer Senin”. Are misiunea de a prezenta publicului larg informaţii despre realizările Forţelor Aeriene Române, pe plan intern şi extern.

  • istoric-2005

    Începând cu acest an, Forţele Aeriene Române au îndeplinit misiuni în diverse teatre de operaţii: Althea (Bosnia, 2005), KAIA (Afganistan, 2006 şi 2011-2012), Baltica 07 (Ţările Baltice, 2007)

  • F16 Falcon

    Guvernele român şi portughez au semnat contractul prin care România urmează să achiziţioneze 12 aeronave multirol F-16. În prezent, Forţele Aeriene Române au declanşat procesul de cunoaştere de către piloţi şi personal tehnic a avionului F-16. Primul grup de militari români a ajuns în Portugalia la 30 septembrie 2014 şi a început pregătirea la Baza Aeriană 5 Monte Real.

 

 

 


© Copyright Fortele Aeriene Romane
Certmil
Roaf